Monday 9 March 2015

Perisian aplikasi yang unik ( Bukan perisian Microsoft mahupun Produk Windows) yang boleh digunakan untuk pembelajaran

PENGENALAN

Maksud Application Software (Perisian Aplikasi)

(tajuk berkaitan: maksud perisian aplikasi, erti perisian aplikasi, apa itu perisian aplikasi, definisi perisian aplikasi)
FUNGSI PERISIAN
Fungsi yang paling kritikal adalah bekerja terus dengan perkakasan.
·       Mengurus sumber-sumber komputer
·       Menyediakan alatan untuk membolehkan sumber-sumber digunakan
·       Bertindak sebagai perantara di antara pengguna dan maklumat yang tersimpan di dalam komputer.

KEBAIKAN MENGGUNAKAN PERISIAN SECARA SAH
  • perisian yang lengkap.
  • mempunyai “GUARANTEE” sah dan asli ( original ).
  • bantuan teknikal.
  • menerima upgrade atau patcher secara percuma atau hanya lebih murah.

2.2  Jenis Bahan Bantu Mengajar Bahan bantu mengajar boleh dibahagikan kepada tiga kategori yang terdiri daripada pelbagai jenis iaitu : -       
   BBM bukan elektronik -     
   BBM elektronik -          
   Bahan- bahan bercorak pengalaman dan bahan sebenar Bahan Bantu Mengajar Bukan Elektronik
 
 1. Papan tulis atau papan hitam 
* Bahan asas dalam pengajaran
 *Digunakan untuk mencatat isi-isi     pelajaran ketika mengajar

 2.Buku teks  
*Dikarang khusus oleh beberapa orang penulis dan pengarang 
*Digunakan secara meluas dan merupakan sumber utama pengajaran dan latihan

3.Carta 
 *Susunan maklumat yang sistematik 
*Mengandungi huruf, angka, gambar, jadual, gambarajah, lakaran, nota ringkas, rangkai kata, simbol dan lukisan. 
*Jenis carta yang digunakan dalam bilik darjah : a.Carta flip/selak b.Carta pusing c.Carta aliran d.Carta graf e.Carta pai f.Carta tunggal 

 Kesimpulan   
Guru perlu menguasai konsep pengajaran bahasa berbantukan komputer agar pemahaman yang mantap terhadap konsep tersebut dapat memberi kesan kepada mutu pengajaran guru. Ini disebabkan terdapat pelbagai pemahaman terhadap konsep yang diberikan oleh guru. Tiga komponen utama yang perlu ada di dalam pengajaran bahasa berbantukan komputer iaitu komputer, bahasa dan pembelajaran (Finkbeiner, 2001). 
 Penggunaan komputer dalam pengajaran berupaya meningkatkan lagi keupayaan pelajar dalam menguasai Bahasa Arab dengan lebih baik. Oleh itu, aspek latihan dalam perkhidmatan, penyediaan bahan pembelajaran interaktif, menggalakkan penggunaan internet dalam pengajaran serta penyediaan teknologi yang sesuai dengan keperluan semasa perlu diberikan perhatian. 


No comments:

Post a Comment